Om min bakgrunn

Å lage bilder har vært det jeg var best i fra min tidligste barndom, så egentlig var det ikke noe særlig valg av yrke. Min far mente en pike/kvinne trengte kunnskap i maskinskriving o.s.v. så jeg kom inn på ”secretarial college” men nektet å fortsette. Jeg hadde en ujevn  utdannelse da jeg var krigsbarn, men på den tiden hadde de spesialprogram for slik som meg som hadde hatt brudd i skolegangen. Det var en technical college i Willesden,  London som hadde halvdags vannligfag og andre halvdel kunstfag. I meget ung alder ble jeg så heldig å ble akseptert i meget ung alder fra en stor søknadsmengde. Min foreldre hadde kunstnerisk bakgrunn, spesielt min mor som selv hadde vært frustrert over å blitt nektet å gå på kunstskole. Det skjedde nesten det samme med meg da min far var redd for ”bohem” innflytelse, men min mor støttet og oppmuntret  meg.

Derfra kom jeg inn i St. Martins School of Art hvor jeg begynte med ”mote” og gikk over til ”reklame”. Jeg jobbet i noen reklamebyråer før jeg ble gift med en nordmann og flyttet til Oslo, også i der arbeidet jeg i noen reklamebyråer. Etter å har fått tre barn kom jeg inn på Statens Kunst og Håndverks Skole, først som hospitant og siden som heltidsstudent hvor jeg fikk diplom i ”bok og illustrasjon”. I løpet av undervisning kom jeg til raderklassen under Chrix Dahl, og litografi klassen under Eystein Hanche Olsen. Det har vært avgjørende for min videre arbeide. Før den perioden hadde jeg malte med olje og akvarell, og hadde gått til Bjarne Engebretsen malerskole og hos Unni Lund.

Jeg var aktiv i litoverksted på SHKS en tid. Jeg har arbeidet ved Atelier Nord, og siden hadde eget rader verksted i Oslo.

Et opphold i Paris ,1979-1980 var svært utviklende. Jeg holdt på med litografi og radering, tegning og akvarell. Med ganske mange emosjonell  forandringer i mitt liv i 1980 årene, ble det til at min interesse i psykoterapi og filosofi ledet meg til å begynne på Institute for Psychotherapy and Sosial Studies, i London. Det innebar at studentene var i egen individuell og gruppepsykoterapi som led i utdannelse. Det var utmerket grunnlag som jeg verdsetter høyt. Etter som min idé var å kombinere psykoterapi med kunst, kom jeg inn på Art Therapy (billedterapi) kurs på St Albans, Hertfordshire College of Art, Psychology Department, utenfor London. Imens studie foregikk arbeidet jeg med enkelt individer og gruppe på dags sentre og privat, og i regi av North London College, short course unit, named Playspace.

I de senere årene har jeg både jobbet  med mennesker individuelt og ledet gruppe med psyko/billedterapi, gjennom avslapning og visualisering, som selvutviklende og kreativitetsstimulerende.. Det ble til kort tids terapi, dvs. to-tre måneder, så at jeg kunne maler/tegner i periode.

Gjennom årene har jeg holdt mange separat utstillinger, ved siden av kollektiv utstillinger.

Mine bilder er inspirert stort sett av naturens gave og skjønnhet, med farge, form, kontrast og lysvirkning i naturlistisk/impresjonistisk stil. Jeg bruker olje, akryl, akvarell, pastell, kritt og litografi.  Radering, som jeg laget mye tidligere, har jeg ikke laget for lenge, men kanskje skal jeg begynne igjen, jeg har også tegnet og trykt mange litografier på verksted i flere land. Maleri på silke har vært en del av min produksjon.

Motivene mine variere mellom landskap, interiører, menneske, barn, portretter, frukt, grønnsaker og blomster. Disse siste kaller jeg for "levende liv" heller enn "stilleben" hovedsakelig  preget av min oppmerksomhet om hvordan alt er levende, bevegelige, og foranderlig. Alt går gjennom stadier fra unnfangelse til modning til visning og død til gjenfødsel. Alt er i forandring. Det har å gjøre med dags rytme, det klimatiske, sesonger osv.

For meg er det å male en måte å fordype meg i virkelighetens mangfold og slik å finne en bekreftelse på mitt eget liv og mening med det. Mine bilder er preget både av min åndelige, sanselige og fantasi opplevelse som får inntrykk fra naturen med sin stemninger, musikk, og menneskelig styrke og sårbarhet. Naturens skjønnhet, brutalitet og storslagenhet slutter aldri å forundre og fascinere meg Jeg føler noe av en høyere ærefrykt når jeg opplever denne skjønnhet og elendighet. Jeg føler en samhørighet ved å være en del av en hele, å være et med selv de veldige elementer og dets spennende mysterium.

©Thelma Patricia   ©BONO
Flaskekroken 10, 1450 Nesoddtangen  Tlf + 47 66 91 30 75
© webmaster sigurd@parmann.no